|
|
* |
locomobiel |
|
|
|
|
|
|
|
|
.Werking stoommachines |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
.Onderdelen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
.Ketels en Appendages |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
.Toepassingen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
.Foto's en Platen |
|
|
|
|
|
|
|
.Uit de Ingenieur |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
|
|
|
|
|
De oudste type locomobiel is
die van Hermann Lachapelle
Deze verticale vorm werd voor
de locomobiel al spoedig verlaten, en in 1855 werden in Engeland zowel in
Frankrijk horizontale locomobielen vervaardig, die door paarden voortgetrokken
konden worden.
Eerst in 1862 zag men op de
wereld tentoonstelling te Londen locomobielen die zich zelve door stoom konden
verplaatsen.
deze plaat groot 2000 |
|
|
|
een verplaatsbare locomobiel die door paarden getrokken kan worden. |
|
|
Locomobiel
De locomobiel werd daar gebruikt waar men tijdelijk of een niet al te grote
krachtopwekking nodig had, zoals bij pompinstallaties voor lichtinstallaties
voor dorsmachines draaimolens heimachines en nog wel meer toepassingen.
Dit was een verplaatsbare installatie bestaande uit een vlampijpketel op wielen,
en een daarop geplaatste stoommachine, waarbij een fundering overbodig was.
Locomobielen werden in bosrijke gebieden en waar stro voorhanden was het meest
aangetroffen.
Wegens de losse stapeling van hout en zo is een extra grote ruimte boven het
rooster in dit geval wel nodig zodat men tot een grotere vierkante vuurkist
locomotief vorm komt.
De ketel is een vlampijpketel, het type locomotief ketel en de waterinhoud is
niet groot.
De ketel en cilinder was goed geïsoleerd.
Voor het bedienen van afsluiters en afblaaskranen en andere regel toestellen, is
de cilinder aan de stook front gemonteerd en de krukas met daarop een vliegwiel,
soms ook twee aan de voorkant, het vliegwiel dient tevens als riemschijf.
De veiligheid toestellen zijn meestal met een veer en een hefboom belast.
Gewichten geven problemen met het vervoer, doordat ze heen en weer schommelen.
De stoom van de ketel heeft direct toegang met een om de cilinder lopende en uit
een stuk er mede gegoten mantel, die dus een soort stoomdom vormt en een
afzonderlijke terugvoer voor het condenswater naar de ketel heeft.
De voedingspomp wordt vanuit de krukas door een excentriek gedreven en de
opbrengst er van geregeld door een omloopkraan, die het voedingswater
gedeeltelijk terugvoert naar de naast de machine op de grond geplaatste
voedingswaterbak of ton.
De trek wordt door onder in de schoorsteen geplaatste aanjager versterkt, waar
de afgewerkte stoom in uitblaast. |
|
|
|
Het ontstaan van de locomobiel
Hoe is nou die ontwikkeling geweest, eigenlijk is de stoomlocomotief een voor
beeld van een locomobiel, het wat toch ook een samen gestelde machine met een
fundatie ketel en een cilinder en drijfwerk, wel moet worden opgemerkt dat een
stoomtrein bijna altijd een tweeling machine is met de krukken onder 90 graden
ten opzichten van elkaar.
Alleen de compound locomotieven maken hier op een uitzondering omdat haar
beweging gemakkelijk omkeerbaar moet zijn om aan de gang te komen.
Bij de locomobiel werden natuurlijk geen treinwielen aangedreven maar een
vliegwiel en soms twee vliegwielen met een mogelijkheid om een riem band
of iets anders aan te koppelen.
|
|
|
|
|
De vraag naar kleine stoom
werktuigen werd steeds groter, men maakte eerst kleinen gemakkelijk
verplaatsbaren machines.
De ketel en machine bij elkaar op een voetstuk of de machine aan de ketel, men
noemde deze machines half locomobiel of verplaatsbaren machine. |
|
|
Ook liggende ketels werden zo
uitgevoerd met wielen er onder.
(Het plaatje hiernaast een
staande.)
En zo ontstond op de duur de locomobiel zo als wij hem nu kennen en verder onder
wat meer voorbeelden van de ontwikkeling.
Zo zou het gegaan kunnen zijn, er is nergens genoemd, of door mijn bekent dat ze
door een fabriek of een persoon zijn uitgevonden, maar er is wel bekent dat de
oudste type locomobiel is, die van Hermann Lachapelle.
Het ligt voor de hand dat er al
snel wielen onder werden gebouwd, om ze gemakkelijk te kunnen verplaatsen. |
|
|
|
|
Locomobielen vaste
opstelling in fabrieken
De locomobiel werd overal toegepast op het land of in een fabriek.
Nog meer zag je ze in fabrieken met en zonder wielen opgesteld.
In latere tijden werd door de firma’s Heinrich Lanz in Mannheim en R.Worlf in
Magdeburg-Buckau, locomobielen vervaardigd, die niet op wielen zijn gebouwd maar
toch een samengestelde opstelling was.
Eigenlijk is de naam locomobiel hier niet op zijn plaats, maar werd wel door
iedereen zo genoemd.
Een locomobiel van 1000 pk is geen zeldzaamheid en was een zware concurrent van
het stationeren machines geworden.
De voordelen liggen voor de hand, een groot voordeel is ze hebben geen langen
stoomleidingen nodig, en de schoorsteen hoef ook niet gemetseld te worden, en
alles is op een fundatie frame gemonteerd. (plaatje hier onder een voorbeeld van
een vaste opstelling van een locomobiel) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Hogen druk tandem locomobiel
van R. Wolf, Buckan 1904
Let op de hogen druk
cilinder zit in de rook afvoer
|
|
|
|
Tekening1 doorsnede van opzij
en van boven
Hogen druk tandem
locomobiel van R. Wolf, Buckan 1904 |
|
|
|
Tekening2 doorsnede aan de
voorkant, goed is te zien de oververhitter
Hogen druk tandem
locomobiel van R. Wolf, Buckan 1904 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
klik hier op voor plaat met
benaming, van de hier naast getoonde plaat |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bron platen en beschrijving zijn uit verschillende boeken: het stoombedrijf door
nanno A.Imelman. Het Scheep stoomwerktuig, door A.D.F.W.Lichtenbelt.
Zuigerstoomwerktuigen door J.P.P. Morré W.Morée. De Gids voor Machinisten N.C.H
Verdam, E,F Scholl. |
|
|
|
|