|
|
*170 |
Woudagemaal
Het volledige verhaal van
prof. ir. J.C. Dijxhoorn,
op te halen bijna onderaan de pagina. (De tekst hieronder is
voornamelijk gebaseerd op de situatie zoals Dijxhoorn beschreef) |
|
|
|
|
|
|
|
|
.Werking stoommachines |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
.Onderdelen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
.Ketels en Appendages |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
.Toepassingen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
.Foto's en Platen |
|
|
|
|
|
|
|
.Uit de Ingenieur |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
|
|
222 |
|
In het gemaal zijn in de machinehal vier tandem compound machines opgesteld,
die elk twee centrifugaalpompen drijven.
Naar de officiële website van de Stichting ir. D.F.Woudagemaal
www.woudagemaal.nl
http://tkuilboe.home.xs4all.nl
deze
foto groot
een foto
van de ander zijde van deze machine
|
|
|
|
Een oude foto van het Wouda stoomgemaal in Friesland bij Lemmer.
De foto en ook de rest daaronder komt uit het weekblad DE INGENIEUR 12
december 1925.
deze plaat groot |
|
|
Tandem Compound Stoommachine
fabrikant Jaffa
(Machinefabriek Louis Smulders & Co in Utrecht)
Deze machine heeft aan de achterkant een enkelwerkende hogedruk cilinder
(middellijn 500 mm), en aan de voorkant een dubbelwerkende gelijkstroom lagedruk
cilinder (825 mm).
Zuigerslag is 1000 mm.
Het vermogen is 500 PK bij 95 (tot max 115) omwentelingen per minuut.
De verse stoom wordt eerst aan de achterzijde van de hogedrukcilinder toegelaten.
Na expansie wordt de uitlaat schuif of eigenlijk de evenwichtsschuif geopend
tussen de achterzijde en voorzijde van deze hogedrukcilinder.
Deze voorzijde is feitelijk de receiver ruimte tussen de twee cilinders.
Daaruit komt de stoom in de lagedruk cilinder, een dubbelwerkende gelijkstroom
cilinder.
De stoomverdeling:
De machine is uitgerust met 4 bosschuiven, systeem Van den Kerchove (zie Afb.1).
De beweging van deze bosschuiven komt overeen met die van een kleppenmachine.
Bij de H.D. cilinder, 1 schuif voor inlaat en 1 schuif als evenwichtschuif.
Bij de L.D. cilinder, 2 schuiven voor de inlaat aan beide kanten van de lagedruk cilinder. |
|
|
|
|
Tandem Compound Stoommachine.
Deze tekening is voorzien van kleuren om
de uitleg van de werking duidelijker uit te leggen.
Om maten en beschrijving beter
te kunnen lezen, zijn de tekeningen er ook in groot formaat:
Deze plaat met kleur 1200
Deze plaat met kleur 2500
Deze plaat met kleur 4000
Deze plaat zwart/wit 1000
Deze plaat zwart/wit 2000
|
|
|
Het vliegwiel draait tegen de
klok in, van daaruit kan men bepalen welke kleppen open staan.
Van de verse stoom (hoogdrukgedeelte) staat de uitlaatklep open ook wel de evenwichtsschuif genoemd (onder de vloer) en van het
lagedrukgedeelte staat de rechter klep uiteraard open om stoom in te laten.
De kleuren geven aan het verloop van de temperatuur: Rood is verse stoom, roze
eerste keer geëxpandeerde stoom, blauwpaars het verder verloop van de stoom naar receiver(ontvanger),
vervolgens gaat de stoom in de richting lagendruk cilinder.
Daar expandeert het tot een nog
lagere druk om vervolgens de lage druk cilinder in het midden te verlaten
(geel).
De lagendruk zuiger regelt het
moment van uitlaat, deze werking berust op de gelijkstroomstoommachine principe,
zie
gelijkstroomstoommachine |
|
|
|
|
In 1915 werd deze tekening
gemaakt.
Van de ingekomen
aanbiedingen werd die van firma Louis Smulders & Co Machinefabriek Jaffa te
Utrecht gekozen.
Het gemaal is door koningin
Wilhelmina officieel geopend op 7 oktober 1920, en vervolgens in gebruik gesteld. |
|
|
|
De stoom stroomt uit de LD cilinder, naar een van de twee condensors, (zie foto
hieronder).
Op het plaatje hiernaast is
duidelijk te zien, dat onder de stoommachine een condensor is geïnstalleerd.
In de condensor wordt de afgewerkte stoom weer gecondenseerd.
Dit gebeurt onder lage
luchtdruk.
Immers stoom neemt een veel
groter volume in als water.
Naar meer informatie over condensors.
Tijdens opstarten wordt lucht
weggezogen met een luchtpomp die wordt aangedreven door een kleine Tandem
compound stoommachine. |
|
|
|
een grote foto
Een van de twee condensors.
De dikke gele leidingen komen
van de uitlaat van de 2 stoommachines, ook die voor de stoompomp die
beneden staat de dunne gele buis
Naar meer informatie over condensors
|
|
|
Tandem Compound Stoommachine
waarvan er twee zijn.
op de tekening hier onder is zo machine te zien.
Deze drijft een zestal hulppompen aan:
1e. Een centrifugaalpomp om
koelwater door de pijpen van de condensor te persen.
2e. Een dubbelwerkende
luchtpomp, deze wordt direct door het kruishoofd gedreven, en dient voor in de
condensor om daar een hoog vacuüm te verkrijgen.
3e. Een warmwaterpompje om het
water uit de warmwaterbakken naar het hoger gelegen ketelhuis te pompen.
Daar passeert dit water een
filter systeem om de olie en vetten te verwijderen voor het weer naar de ketel
gaat.
4e. Een koud waterpompje om de
pakkingbussen van de assen van de grote centrifugaalpompen steeds van een water
slot te voorzien, om te voorkomen dat er lucht wordt meegezogen.
5e. Een voedingspompje voor de
verdampers welke suppletie water voor de ketel moet leveren.
6e. Een persoliepomp is er voor om de "Leislof, het Kruishoofd en de krukpen"
te smeren onder druk en exclusief de stoomcilinder.
De stoomcilinders worden
door een apart druksysteem gesmeerd wat op de excentriek as van de machine is
gemonteerd.
Daar is ook andere olie voor nodig. |
|
|
|
|
Deze plaat groot 1500
Deze plaat groot
2000
Tandem Compound Stoommachine
met lucht en circulatiepomp
waarvan er twee van deze machines zijn. |
|
|
|
Tandem Compound Stoommachine
met lucht en circulatiepomp
waarvan er twee van deze machines zijn.
Deze pomp zuigt de
lucht met de lichtblauwe buis uit de condensor, en de waaierpomp met de
groene
pijp zorg voor koelwater in de condensor.
De rode buis is
stoomtoevoer voor de stoompomp, de gele is de afgewerkte stoom, naar de
condensor
deze foto groot |
|
|
|
|
Centrifugaalpompen
Het pomphuis lijkt op een slakkenhuis met daarin de waaiers.
Later in 1954
zijn de
waaiers in de pompen vervangen door efficiëntere types.
De pomp heeft twee aanzuigkanalen aan beide kanten van de pomp.
De pomphuizen zijn gemaakt van staalplaat, dik 13 mm, verstijfd door hoekprofiel
en T profiel staal. |
|
|
|
pomphuis 2 foto's
foto gemaakt 2011
deze foto groot |
|
|
|
Deze foto een van binnen in de
pomp
foto gemaakt 2011
deze foto groot |
|
|
|
Op deze plaat zijn de twee
aanzuigbuizen goed te zien.
De waaiers hebben een middellijn van 170 cm en bestaan uit een naaf van gietijzer
met schoepen van staalplaat; de diameter van de toevoeropening in het pomphuis
bedraagt 140 cm.
Op elke pomp is een afsluiter aangebracht, waardoor in het
pomphuis lucht wordt gelaten, als de pomp weer buiten werking wordt gesteld.
De lucht in de pomp voorkomt dan hevelwerking |
|
|
|
deze plaat groot
1000 deze
plaat groot 2000
De capaciteit van het gemaal bedraagt 4000 m3/min, bij 1 m opvoerhoogte; er zijn
namelijk 8 centrifugaalpompen opgesteld, elk van 500m3/min; bij een opvoerhoogte
van 0,45m bedraagt de capaciteit 4800m3/min, of 80m3/sec.
De pompen zijn als zogenaamde onderslagpompen uitgevoerd. |
Zo als op
de plaat hier boven blijkt, zijn de pompen boven de zeespiegel
opgesteld(hevelcentrifugaalpompen), Zodat ze moeten worden aangezogen.
De luchtverdunning wordt verkregen door twee stoom-injecteurs werkende op een
vacuümketel (zie plaat) waarop alle pompen door leidingen zijn aangesloten. |
|
|
|
|
Situatie overzicht.
Deze plaat groot 1000
Deze plaat groot 2000 |
|
|
|
|
De zestiende Juni 1918 s'
middags 1 uur werd de 60M hoge schoorsteen door de bliksem getroffen.
bliksem inslag in de schoorsteen tijdens
de bouw |
|
|
|
inzoomen |
|
|
|
|
AFDRUKBAAR, KLIK OP DE
PLATEN HIERONDER.
compleet verhaal door prof. ir. J.C.
Dijxhoorn uit 1925 |
De volgorde is van links naar
rechts, enzovoorts.
Al deze pagina's in pdf bestand.
Woudagemaal (7MB)
Deel twee (1MB)
Dijxhoorn uit 1919
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|