|
|
* |
Smering |
|
|
|
|
|
|
|
|
.Werking stoommachines |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
.Onderdelen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
.Ketels en Appendages |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
.Toepassingen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
.Foto's en Platen |
|
|
|
|
|
|
|
.Uit de Ingenieur |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
. |
|
De smering van bewegende
onderdelen vlakken die met elkaar in aanraking komen dienen gesmeerd te worden.
Niet alleen om het rendement te verhogen de wrijving arbeid te verminderen maar
ook het slijten van de vlaken te verkomen.
Wanneer twee ijzeren vlakken al lijken ze zeer zuiver en vlak op het oog, zullen
ze in drogen toestand, de oneffenheden in elkaar grijpen, waardoor de schijnbaar
gladde oppervlakken warm worden, en daarna heet en tenslotte vernield worden.
Hoe groter de druk tussen twee vlaken is des te meer olie toevoer moet er zijn.
Bij groter druk ontstaat meer warmte daar zal de olie snel dun worden en weg
lopen daarom moet daar dikker olie en bij nog groter wrijving (druk) daar kan
beter vet gebruikt worden.
Het is van belang de olie die voor zuigers en cilinder wordt gebruikt een type
olie te kiezen die een hoog ontbranding temperatuur heef, daar anders als een
olie wordt gebruikt met een ontbranding temperatuur van 190 graden en in
aanraking komt met de heten stoom kan ontploffen als het in aanraking komt met
vuur. Er zijn oliën en veten die een hoog ontbranding temperatuur hebben 325
graden en (vandaag de dag nog hoger.)
Wij moeten onderscheiden het smeren van:
pennen
de assen in de kussenblokken
zuigerstang en leibaan
en de zuiger |
|
|
|
Fig.1 Koperen oliepot met likker.
Fig.2 Glazen oliepot met naald.
Fig.3 Glazen oliepot met koper gemonteerd, met pennetje voor regeling van het
smeren.
Fig.4 Glazen oliepot met verstelbaren olietoevoer druppel oliepot met zichtbare
smering.
Fig.5 Smeertoestel voor consistentvet Stauffers vetpot.
Fig.6 Smeertoestel voor consistentvet, smeertoestel met veer voor consistentvet
of asbestoline. |
|
|
|
Een Mollerup-pompje
Is de pompcilinder gevuld dan staat de plunjer in de hoogste stand en wordt
deze langzaam naar beneden gedrukt door middel van een wormbeweging.
Daarvan is het horizontale wormwieltje als vaste moer op de draadstang van de
plunjer uitgevoerd en wordt de worm gedraaid door een krabbelwerkje.
Het aan een
stang bevestigde palletje wordt zodanig bewogen door enig heen-en-weergaand deel
van de stoommachine, dat de worm bij iedere slag een of meer tandjes wordt
gedraaid.
Door verplaatsing van het aangrijpingspunt van de hefboomstang wordt de slag
van het palletje groter of kleiner, het pal wieltje meer of minder tandjes per
slag omgedraaid en wordt door de keuze van het aantal tandjes per slag dus de
zeer gelijkmatige olietoevoer bepaald.
Voor de laagste stand van de plunjer, waarbij deze zichzelf stil zet, wordt
het kraantje bij de persaansluiting zodanig gedraaid, dat er verbinding is
tussen de persruimte van de pomp en de vuldop, die met olie gevuld wordt.
Door het naar beneden draaien van de kruk ontkoppelt men het wormwiel van de
plunjer en worden de gleuven in het wormwiel naafje ten opzichte van de overeenkomstige
nokken van de ring zo gesteld, dat de plunjer naar boven gedraaid wordt en de
olie uit de gevuld gehouden vuldop in de cilinder wordt gezogen.
door tegenovergestelde manipulatie perst de plunjer de olie weer door
B.
|
|
een mollerup pompje
door een heen-en-weergaand deel van de stoommachine, dat de worm bij iedere
slag een of meer tandjes wordt gedraaid.
En zo een klein beetje olie naar het te smeren deel perst. |
|
|
De olie wordt gewoonlijk
doormiddel van een klepkastje A met een tot in het hart van
de stoomleiding reikend pijpje in de stoomstroom geperst 1Meter voor de
hoofdstroomafsluiter aan de machine.
Dit pijpje is aan het einde afgeschuind, van
overlangs zaagsneden voorzien
en zo aangebracht, dat het open eind naar de stroomrichting toe gekeerd is.
Wanneer men er voor zorgt, at de stoomsnelheid voldoende groot is, zoals op
genoemde plaats, wordt de olie voordat druppelvorming kan plaats hebben fijn
verdeeld door de toom meegenomen.
Deze zogenaamde stoomsmering is voor verzadigde stoom voldoende.
De inrichting werkt dan zeer betrouwbaar, zuinig en is tevens goed regelbaar.
Het pompje heeft echter slechts
een persaansluiting.
Wordt deze over meer punten verdeeld dan is deze verdeling onderling al niet
goed meer regelbaar en daarom niet betrouwbaar.
Daarom wordt het pompje wel met twee plunjers gemaakt of worden er meer
pompjes opgesteld.
Bij de moderne stoommachine, werkende met oververhitte stoom, is de
stoomsmering alleen echter onvoldoende.
Niet alleen wordt bij
stoomsmering alle olie aan de hoge stoomtemperatuur voor de cilinder
blootgesteld, maar bovendien neemt de oververhitte stoom de
olie niet zo gemakkelijk op als verzadigde stoom, terwijl de stoom voor de
kleppen of schuiven bereikt word, gewoonlijk met zeer vele bochten daarheen
stroomt.
Gedurende deze krommingen kan de olie tegen de wanden van de stoomkanalen
worden geslingerd.
Alles tezamen maakt het nodig, dat de smering op de loopvlakken rechtstreeks
geschiedt, in de eerste plaats op de cilinderloopvlakken.
Men houdt soms de stoomsmering aan
ten behoeve van
de kleppen en klepstangen, smeert de zuigerschuiven afzonderlijk, terwijl de
olie soms van oven, maar meestal van onder op twee plaatsen in het
cilinderloopvlak wordt toegevoerd.
Teneinde de benodigde toevoer juist te kunnen regelen, is voor iedere
smeerplaats een pompje nodig, waarvan de toevoer waarneembaar is.
Daarvan voldoet de centrale smeerpomp van Robert Bosch te Stuttgart,
afbeelding hier onder toont en het binnenwerk rechts.
|
|
|
|
|
Bosch centrale oliepomp voor
geforceerde druppelsmering.
Aan de
rechterkant een doorsnede daarvan.
De kleine plunjers waarmee de
olie wordt gepompt zijn goed te zien. |
|
Bosch oliepomp
Verticale as zijn de pompcilindertjes
concentrisch gegroepeerd.
Twee op de as aangebrachte schijven hebben een zodanige
vorm, dat bij draaiing de bovenste de arbeidszuigertjes beweegt, terwijl de
onderste grijpend in een sleuf daarin, de regelzuigertjes aandrijft.
Bij iedere omwenteling van de bovenschijf gaan de
arbeidszuigertjes tweemaal op en neer.
Bij de eerste dubbele slag perst de zuiger de olie naar de
smeerplaats, bij de tweede wordt een even grote hoeveelheid, zichtbaar als
druppel, teruggeleid naar de olievoorraad in de pompkamer.
De aandrijving kan geschieden door tandraderen, door een
ketting overbrenging (riem- of snaaraandrijvingen zijn te onzeker) of door een
hefboom.
De laatstgenoemde aandrijving geeft de mogelijkheid om de
totale capaciteit van de pomp te wijzigen door langer of korter maken van
hefboomlengte. De capaciteit van de smeerpunten onderling wordt door de in
zichtbare stelschroefjes geregeld.
Om de olieleidingen met de hand te vullen, bijv. Bij het in
bedrijf zetten van de machine, wordt een krukje gebruikt.
Bij de normale pomp kan de pompdruk tot 50 at opgevoerd
worden.
Door de kamer van de pomp in tweeën te verdelen of door
twee pompen naast elkaar te plaatsen met één aandrijving, kan het toestel voor
twee soorten olie dienen, bijvoorbeeld voor cilinderolie en voor machineolie.
Een zuinige smering is niet zozeer nodig ter beperking van
de smeerkosten, doch een doorlopend overmatige olietoevoer veroorzaakt het zich
verzamelen van olie in de dode hoeken, waar deze bij hoge temperatuur ten slotte
korstachtige resten achterlaat, waarvan deeltjes kunnen loslaten en tussen de
loopvlakken komen.
Ook delen, die gewoonlijk niet belopen zijn, krijgen bij
overmatige smering een geringere aanslag.
Deze kan vooral bij klepstangen wel tot hangen blijven
leiden, waneer door een tijdelijke hoge belasting de kleppen abnormaal lichten.
Vooral bij tegendrukwerktuigen, waarvan de retourstroom
voor verwarming wordt gebruikt, moet overmaat worden voorkomen ter wille van een
zo gering mogelijk oliegehalte van de verwarmingsstroom. |
|
|
|
|
|
|
Vet pot |
|
|
|
|
|
via het draad zuigt de olie op en trekt vervolgens naar beneden |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
centrale oliepomp voor
geforceerde druppelsmering |
|
|
|
Bron platen en beschrijving zijn uit verschillende boeken: het stoombedrijf door
nanno A.Imelman. Gebr. Stork & Co Machinefabriek hengelo afdeling Drijfwerk,
catalogus. de 3 foto's van prestonservices.co.uk |
|
|
|
|