Regulateur of toeren regelaar
Een regulateur of een toerenregelaar is nodig om de stoommachine een constante toeren te laten draaien.
Het werkt als volgt: de stoommachine drijft de regulateur aan door een tandwiel of snaar, de twee kogels aan de bovenkant draaien in het rond en worden door de centrifugaal kracht naar buiten gedrukt en overwinnen de veerdruk of zo als op de plaat hier onder een gewicht, er gaat dan een bus over de as naar boven die op zijn beurt een hefboom, die mee verschuift naar beneden of boven, en de hefboom die op zijn beurt aan een soort afsluiter zit, smoort de stoomtoevoer.
Men kan deze werkingen met behulp van figuur hier boven het best nagaan.
In deze figuur zijn alle delen duidelijk te zien.
De beide tandwielen en de spil zijn in de tekening te zien; het gewicht rechts dient om de kogels bij het lichten van de klep te belasten en hiermede kan het aantal omwentelingen, veranderd worden.
De hoofdafsluiter is ook direct aan hetzelfde huis aangebracht.
Wij mogen niet nalaten, op te merken, dat deze toestellen aan den stoom veel weerstand bieden.
Men kan bij normale belasting niet met de max. stoomdruk. resp. keteldruk werken, want wanneer de machine maximale belasting moet geven, moet de stoomdruk nog verhoogd kunnen worden.
De klep mag dus bij normale belasting niet helemaal geopend worden, daar dit eerst bij maximale belasting het geval mag zijn.
Ideaal is deze regulering niet, want bij het knijpen gaat toch een gedeelte van de arbeid verloren.
Wel moet worden vermeld dat de regulering eenvoudig en zeker werkt met ander worden waar niet streng op stoomverbruik gelet wordt, bij kleine machines heel goed te gebruiken is.
Werkingsgraat van de regulateur in worden: Verstelkracht van de regulateur= nuttige weerstand (van het stoomverdeling orgaan ) + wrijving van de regulateur.
De berekeningen en formules laten wij hier weg