* |
Fundatie krukassen Leibanen Kolommen |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
De krukas dient om met de drijfstang de rechtlijnige beweging van het kruishoofd te veranderen in de draaiende beweging van een as. Er zijn vele uitvoeringen van geleiding, om de rondraaiende beweging om te
zetten in een rechtlijnige beweging. We begingen met de krukas en fundatie.
Op het plaatje hieronder zien we een normale fundatie voor, T.E.M afgebeeld. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hier naast een eenvoudige krukas ga met de muis er over voor de benaming van de onderdelen |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Deze staande leibanen bij grote machines geven geen problemen met vastlopen door te heet worden van de leibanen. bij de cilinder-vormige leibanen komt het nog wel eens voor dat de leislof of kruiskop gaat klemmen door te weinig warmte afvoer. Het is ook nog zo dat bij de kolomen vaak met water wordt gekoeld. (door ruimte A) |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Cilinders van verticale machine met aangegoten voeten rusten op de kolommen die
aan de onderzijde weer steunen en bevestig zijn aan de fundatie plaat van het
werktuig. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Een tekening als voorbeeld voor de locomobiel, en de kleine liggende stoommachine hieronder |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
de ronde leibanen |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ook bij kleine 1 cilinder staande stoommachines komt de ronde cilindervormige voor, maar meer zie je ze bij liggende machines |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
locomobiel |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
liggende kleine stoommachine |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
kruishoofd met 1 leislof, komen bij lichte machines voor. Zowel verticale als horizontale machines En die voornamelijk een dezelfde kant op draaien. Dan moet de druk en krachten van de slof op de leibaanplaat drukken (de plaat achter) en niet op de leistrip(zie plaat fig.23) en deze link: |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
deze plaat groot | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
klik op de plaat voor
groot.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright:Historisch Centrum Overijssel, Zwolle Collectie:Fotoarchief Stork (voor S.S Nieuwe-Maas) | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||