Locomobiel ketels en locomotief ketels
Elf vervoerbare vlampijpketels uitneembaar binnenwerk Asta Romana S.A. Boekarest, Roemenië, tijdens fabricatie, bij Machinefabriek-Stork, verwarmend oppervlak 60 m2, werkdruk 12.4 kgcm2.jpg
Vroeger verstond men onder een locomobiel een samenstelling van een ketel met machine, welke op wielen was gebouwd, en dus gemakkelijk te vervoeren was.
De locomobiel werd voor het aandrijven van dorsmachines, in polderwerken voor heimachines en dergelijke gebruikt.
De voordelen liggen voor de hand, een groot voordeel is ze hebben geen langen stoomleidingen nodig, en de schoorsteen hoef ook niet gemetseld te worden, en alles is op een fundatie frame gemonteerd.
De ketel van een locomobiel heeft veel weg van een locomotief ketel, met een (binnen vuur) vuurgang en vlampijpen.
Hier naast is een Stationaire ketel voor Transvaal, type Locomotief
Bron platen en beschrijving zijn uit verschillende boeken: het stoombedrijf door nanno A.Imelman. foto’s Copyright © Historisch Centrum Overijssel/Fotoarchief Stork. het Boek Stoom. De Gids voor Machinisten N.C.H Verdam, E,F Scholl.