Hijskraan onder Stoom
Stoomhijskraan
Voor stoomkranen worden kleine snel lopende machines toegepast, die door een of twee stelsels van tandwielen de beweging vertragen en op een kettingtrommel overbrengen, waarop de ketting of staalkabel voor het ophijsen van de last wordt opgewonden.
Deze machines kunnen meestal in beide richtingen lopen meestal met behulp van een omkeer mechaniek de coulisse, en die van Stepheneson komt het meest voor.
Het zijn in de regel tweelingmachines met de beide krukken onder 90 graden, werkend met een geringe expansie en zonder condensatie. Bij draaikranen zijn gewoonlijke machine en ketel met betrekking tot de spil aan de tegenover liggende zijde van de kraanbalk aangebracht, om tevens als tegengewicht te dienen.
Bijna altijd wordt een verticale ketel gebruikt. De draaiende beweging wordt meestal door dezelfde stoommachine verkregen door middel van een overbrenging van beweging met kegelraderen of door worm en wormwiel, en ook de beweging voor het opheffen van de kraanbalk; de laatste gebeurde ook vaak met de hand.
Bij loopkranen kan de machine bovendien op een paar wielen werken voor de voortbeweging.
Alleen bij zeer grote kranen worden voor deze verschillende bewegingen afzonderlijke stoommachines aangebracht, om het hijsen en draaien op voortbewegen gelijktijdig te doen.
Overigens geld dit ook voor excavateurs of te wel grijpemmerbaggermachines.
Ook had men kranen ontwikkeld waarbij het heffen gelijk door stoom gebeurd.
Dit was het geval bij de kraan van Brown, te Londen, dat door zijn eenvoudige inrichting en uitstekende werking veel werd toegepast zo als in Rotterdam scheepswerf Feyennoord en in Hamburg Duitsland
Bij deze kraan zijn twee verticale stoomcilinders met langen slag aangebracht, waarvan de zuigerstangen tot aan de bovenzijde samen komen en met elkaar verbonden zijn door middel van een juk.
Dit juk draagt een blok met drie schijven, terwijl loodrecht er onder een dergelijke vast blok is aangebracht.
Over de zes schijven loopt een ketting, waarvan het ene einde de haak voor de last draagt en de andere aan het gestel van de kraan is bevestigd.
Door de stoom onder de beide zuigers toe te laten wordt het juk met schijven opgeheven, worden de zes ketting paren dus verlengd en de last opgehesen met een snelheid, die zes maal groter is dan die van de zuigers.
Het laten zakken van de last gebeurd door middel van een water cilinder hydraulica.
luchtfoto van K.L.M.
Copyright ©Stichting Rijksmuseum het Zuiderzeemuseum Een drijvende kraan stort keileem op een beteugelingsdam
Drijvende kranen brengen keileem aan op een dijkvak van de Afsluitdijk Copyright ©Stichting Rijksmuseum het Zuiderzeemuseum
Graaf kraan
De belangrijkste stoommachine is de liggende uitvoering zonder omkering deze drijft de slag en het chassis evenals windwerk voor het opheffen van de arm aan.
De ander de tweeling machine zorgt voor voortbewegen en draaien
Deze plaat is ook in een zeer groot voormaat om eventueel na te bouwen.
Expeditie met Locomotief en Kranen de voorbeweging op rails zo als de kleuren foto’s boven.
Deze 2 foto’s komen van Historisch Centrum Overijssel/Fotoarchief Stork.