naar 800 X 600
Start
De gelijkdruk en overdrukturbine
De deLavalturbine
De zoellyturbine
De curtisturbine
De parsonsturbine
De stal turbine of ljungstromturbine
Gecombineerde Turbinesystemen
De gasturbine
Stoomeigenschappen
Condensor
De Smering
Materiaal eigenschap
Onderdelen turbine
Stoom Tabellen
Foto's stork turbines
Platen
Technische tekeningen
links
Activiteiten
Ljungstrom turbine uit de Ingenieur
1915
Twee Werkspoor Stal Turbogeneratoren van 17000/22500 kW,
uit het blad de Ingenieur
|
De smering van scheepsturbines.
Hoewel een turbine slechts weinig draaipunten bezit, niet meer dan een paar as
metalen en een kraagblok, vereist de smering toch veel zorg.
Want we weten, dat de vrij slag van de draaiende delen van een turbine ten
opzichte van het stilstaande gedeelte zeer klein is, vooral in de labyrinten en
bij schoepen met topafsluiting.
Een warmloper, waar bij het witmetaal van de draaipunten smelt of wordt
weggedrukt, kan dus gemakkelijk inwendig aanlopen veroorzaken, wat een ernstige
averij aan schoepen of labyrinten tot gevolg kan hebben.
Met gewone druppelsmering kan men niet volstaan, daar deze bij een
omtreksnelheid in de as halzen van meer dan 4 m/sec onvoldoende is.
Bij turbine assen wordt dan ook altijd smering onder druk toegepast
|
|