naar 800 X 600
Start
De gelijkdruk en overdrukturbine
De deLavalturbine
De zoellyturbine
De curtisturbine
De parsonsturbine
De stal turbine of ljungstromturbine
Gecombineerde Turbinesystemen
De gasturbine
Stoomeigenschappen
Condensor
De Smering
Materiaal eigenschap
Onderdelen turbine
Stoom Tabellen
Foto's stork turbines
Platen
Technische tekeningen
links
Activiteiten
Ljungstrom turbine uit de Ingenieur
1915
Twee Werkspoor Stal Turbogeneratoren van 17000/22500 kW,
uit het blad de Ingenieur
|
De stal turbine of ook wel
ljungstromturbine genoemd
een stal turbine is een radiale turbine van de Zweed Ljungstrom.
Deze STAL turbine is van het dubbele rotatie systeem.
De schoepen welke zich op een zelfde diameter bevind, zijn samengebouwd tot
kransen, welke ombeurden in een linker en rechter rotorschijf bevestigd zijn zie
plaat.
De rotoren draaien in tegengestelde zin en grijpen met hun schoepenkransen in
elkaar.
De schoepen van de linker rotor fungeren als lei schoepen voor de rechter rotor
en omgekeerd.
Elke turbinerotor drijft een generator van het halve vermogen aan.
De stoom wordt centraal door de as toegevoerd en expandeert naar buiten toe,
waarbij de volumevergroting ten gevolge van de expansie ongeveer gelijke tred
houdt met het product van de doortocht vermeerdering, veroorzaakt door de steeds
groter wordende diameter, en de stroomsnelheid.
De schoeplengte blijft dus binnen zekere grenzen ongeveer gelijk.
|
|
Ljungstrom Turbine uit de Ingenieur
1915
PDF van deze
beschrijving
naar: Twee Werkspoor Stal Turbogeneratoren van 17000/22500 kW,
uit het blad de Ingenieur
PDF van
deze werkspoor Stal turbogenerator 2,5 MB
|
Het principe van de in
tegengestelde richting draaiende systeem helften, waarbij de radiale trappen
zich met een aantal omwentelingen van 6000 per minuut relatief ten opzichten van
elkaar bewegen, maakt de inbouw van een zeer groot aantal druktrappen,
ondergebracht in een huis met korte bouwlengte, mogelijk.
Bij axiale turbines zou een dergelijke aantal druktrappen slechts door
toepassing van meerdere huizen bereikt kunnen worden.
Dit vergt echter een grote bouwlengte en daarmede belangrijke lente uizettingen,
welke in het algemeen vermeden moeten worden.
Het grote aantal druktrappen, de directe en symmetrische overgang in de
,,axiale" lagendruk schoepen, de bijzondere methode van waterafvoer en nog
enkele andere eigenschappen zijn oorzaak, dat het stoomverbruik van de radiale
turbine lager is dan dat van de axiale turbine. |
|