|
|
|
naar 1024 X 768 |
Een stoomturbine is een machine die met behulp van verzadigde oververhitte
stoom, in
beweging
wordt gezet.
De
stoom die wordt gevormd in de ketel, vervolgens daarna door een
oververhitte stroomt
en vervolgens door het hoofd stoomleiding naar de stoomturbine gaat.
In een stoomturbine laat men stoom in
straalbuizen of
leischoepen expanderen.
Door de expansie wordt de
potentiële energie van de stoom omgezet in
kinetische
energie.
De snelstromende stoom laat men tussen loopschoepen stromen, die op de omtrek
van een draaibaar loopwiel of
schoepenwiel zijn bevestigd.
Het loopwiel zal om zijn as gaan draaien en daardoor mechanische arbeid
verrichten.
Bij een turbine is het dus niet de druk maar de snelheid van stromende stoom die
de arbeid levert. |
|
foto een Stork machine het
jaartal staat er op |
Als grondleggers van de
tegenwoordige stoomturbinebouw kan worden toegeschreven aan de Zweed De Laval en
de Engelsman Ch. Parsons, die elk een geheel
verschillende
turbine type tot
praktische toepassing brachten.
De Zweedse ingenieur De Laval heeft in het jaar
1883 de eerste praktisch bruikbare
gelijkdrukturbine geconstrueerd, die naar hem
de deLavalturbine wordt genoemd. Daar na zijn er nog
andere mensen geweest die veel aan verbeteringen hebben toegedragen aan de
ontwikkeling van de stoomturbine, die wij nu kennen, en te vinden is in
elektriciteit centrale en op
schepen.
Op schepen, daar
werd
in het verleden de stoomturbine ook vaak in combinatie met
stoommachines
toegepast. Eigenlijk was het
andersom, een stoommachine bijvoorbeeld een
triple expansiemachine die nog
genoeg stoomdruk had, dat nog gebruikt kon worden om een turbine aan te drijven. Dat gebeurden op
verschillende manieren, een van die was dat als er twee schroeven door twee
stoommachines waren aangedreven, er ook een derde schroef was die werd aangedreven door de
stoomturbine om extra hoog rendement te krijgen uit het stoom, voordat het naar
een condensor gaat. Het is wel zo dat de
turbine maar een kant kon op draaien, dus was het alleen maar voor overzee
handig waar hij toch constant de zelfde richting uit gaat. Om naar achter en
voorruit te manoeuvreren waren de twee stoommachines genoeg, en werd de stoom
omgeleid rechtstreeks naar de condensor en niet naar de turbine. Dit principe
en werking werd ook bij de
Olympic en Titanic van de
White Star Line toegepast. Er waren ook andere
methode om een stoomturbine te koppelen met de stoommachine, en te ontkoppelen. Er zijn schepen
gebouwd, die een stoomturbine op dezelfde as gekoppeld waren als de stoommachine. Maar bij achteruit
varen en manoeuvreren werd de stoom omgeleid en de turbine ontkoppeld. Er waren wel meer
methode of constructies. |
|
later werd alleen de stoomturbine gebruikt, in combinatie met grote tandwielen voor de
reductie naar een lager toerental.
Op een andere manier weer werden dynamo's
aangedreven waarvan de spanning naar een motor ging om de schroef te laten draaien. |
|
Veel theorieën en kennis van
vroeger is bij de stoomturbine in grote lijnen nog hetzelfde als nu.
De ontwikkelingen gaan door en
natuurlijk zijn er nieuwe vindingen gedaan op het gebied van de stoomturbine en
de metaallegeringen worden beter.
Zo wordt er met behulp van computermodellen berekening gemaakt om een zo hoog mogelijke efficiency te bereiken op alle gebieden.
Ook wordt er met hogere temperaturen gewerkt meer dan 620 graden Celsius en in de toekomst alleen maar hoger.
De zelfde materialen die bij een gasturbine gebruikt wordt vind ook hier
toepassingen.
Daar is veel over te vinden op internet, vooral in het Engels geschreven.
Handig is dat je het zoek woord zo veel mogelijk in het
Engels schrijft voor de zoekmachine. |
|
Nog even een opmerking, de foto's
van vroegere machines van Stork en Werkspoor die
vooral te vinden zijn onder de knop foto's en platen, en die ook besproken
worden op de site, daarvan zijn er machines bij, die over de hele wereld nog
steeds werken tot de dag van vandaag.
Deze worden gereviseerd en ook
waar nodig verbeterd door Stork Turbo Services te
Almere die gespecialiseerd zijn in stoomturbines van alle fabrikanten maar in het bijzonder
die van Stork en Werkspoor.
En na zo een revisie kan de stoomturbine bij
vakkundig gebruik weer heel veel jaren mee.
Een voorbeeld van een oudje die
veel jaren heeft gedraaid en nu nog steeds werkt, is de Stork Stoomturbine bij
de papierfabriek in Renkum van Parenco foto rechts, (3 foto's gemaakt door Richard van
Essen.)
|
|
|
foto's klik op de link voor grote
foto's foto1
foto2
foto3 |
|
De stoomturbines hebben bij goed
en deskundig gebruik weinig onderhoud nodig.
Het kan voorkomen door een fout
met het opstarten door bijvoorbeeld de aftap vergeten open te zetten, dat er net als bij zuiger stoommachines waterslag ontstaat daardoor is het mogelijk dat de rotors of de straalbuizen
flink op hun donder krijgen en hele stuken worden weggeslagen omdat deze delen dan
niet thermisch maar mechanisch belast worden.
Vaak is dat wel te repareren maar kost wel een nieuw loopwiel of andere delen van de turbine.
Dan wordt er beroep gedaan op een
deskundig bedrijf, een daarvan die veel kwaliteit in huis heeft is Stork Turbo
Service B.V in Almere. Link:
http://www.stork.com/turboservice
Zij doen veel onderhoud over de
gehele wereld in de volgende markten:
- Maritiem, vooral op tankers en
bij ombouw van F(P)SO
- Utilities, in centrales en
Warmte Kracht Centrales (WKC)
- Defensie, onderhoud gasturbines
op mijnenjagers
- Petrochemie, op bijvoorbeeld
raffinaderijen
- Proces, bij Afval Verbrand
Installaties (AVI), suikerfabrieken en papierfabrieken.
Voor scholen of bedrijven wat
betreft ingewikkelde vraagstukken over de techniek kan men daar terecht.
Er kan voor ondersteuning bij
lessen over stoomturbines, afspraken worden gemaakt met de
heer Richard van Essen.
E-mail richard.vanessen@stork.com
|
|
Bron: platen en beschrijving verdeelt over alle pagina's zijn uit
verschillende boeken: het stoombedrijf door nanno A.Imelman. De Gids voor
Machinisten N.C.H Verdam, E,F Scholl. De Stoomturbine van J.Moree1953. Het
Scheep stoomwerktuig, door A.D.F.W.Lichtenbelt. Stoomturbines, doorL.A.de Bruijn
L.Muilwijk. Stoom 11druk handleiding voor het stoombedrijf. Het stoombedrijf,
handleiding bij de studie van het gehele stoomwezen voor machinisten en
studerenden door Nanno A. Imelman.
Fotoarchief Stork:
Historisch Centrum Overijssel Zwolle. |
|
|
Stuur een Email
klik op deze link |
Op deze
site zijn aansluitende links:
http://www.locomobiel.nl
deze gaat over locomobielen
http://www.stoommotor.nl
de snellopende stoommachine.
http://www.machinemuseum.nl algemene info over de
stoommachine
http://www.machinemuseum.nl
Stichting Machinemuseum-Zwolle motoren en fabrieksmachines
en voorbeelden voor scholen. |
|
naar
http:www.stoomturbine.nl/link.html
|
o |
|