klik op de plaat voor een groot voormaat is 1000
 
 
 
 

Meestal zijn ze slank van vorm, lang en ondiep in het water, je zou soms zeggen dat het uit de krachten gegroeide kano's zijn.

Dat kan natuurlijk ook een kano met een kleine stoommachine (klik op de tweede plaat).

Er zijn veel  sloepen te koop, deze zijn bijna allemaal, het zij met of zonder aanpassing geschikt te maken en te gebruiken voor het inbouwen van een stoommachine

Een kleine redding- sloep  van 6 meter zou een mooi stoomsloep kunnen voormen

Een stukje naar onder staan wat platen van de schroef, en helemaal onder een plaat van een keerkoppeling.
Een keer koppeling werd eigenlijk nooit gebruikt bij de stoommachine maar een omkeer mechanisme waarvan een aantal verschillende van bestaan (vaak een
Stephenson’s scharen,).
Maar toch kan het zijn dat je voor een zeer eenvoudige stoommachine kiest die geen omkeer mechanismen heeft, wat overigens de constructie eenvoudige maakt en dan is het handig om een keerkoppeling aan te schaffen.
En die te gebruiken om achteruit te kunnen varen of om af te remmen of aan te meren.

Bij deze jol zou je een scheg onderdoor moeten maken of alleen het achterste gedeelte tot achteraan toe waaraan het roer, aan het eind. En een schroefas doorgevoerd wordt door de scheg of kiel, maar gemakkelijker is om het ontwerp aan te passen en al een kiel balk van te voren er in verwerken.

 

Het is ook goed mogelijk om de machine vooraan in de sloep te bouwen met een lange schroef as. Misschien kan met behulp van een laser het uitrichten wat vereenvoudigen, hoe dan ook het moet zo zuiver mogelijk in een lijn staan, wel is het mogelijk dat een langen as ook een hoop kan opvangen ook wat trillingen betreft.

Om trillingen op te vangen kan er ook een elastische koppeling worden gemonteerd die ook het slecht uitgelijnde opvangt, zo 2 graden uitlijn fout kan opgevangen worden.( plaat hier boven links).

 

Hier boven is een bronsmotor met scheepsinstallatie schroef met verstelbare bladen.
Dat is misschien een idee voor een eenvoudige stationaire stoommachine waar geen omkeer inrichting aan gebouwd is.