Stoomsloepen in Nederland,
heel langzaam maar zeker komen er steeds meer.
Varen met een eigen gebouwde
sloep, die gebouwd is naar een ontwerp van een oude stoomsloep, met daarin een
kleine zelfgebouwde stoommachine.
Een
oude stoomsloep opknappen, of een bestaande sloep of bootje ombouwen kan
natuurlijk ook.
Het is een mooie hobby om met stoom bezig
te zijn, maar er komt heel wat voor kijken voor je een complete stoominstallatie
gebouwd heb.
Er zijn ook antieke stoommachines te koop.
Ik weet niet wat ze koste en misschien als
je er een neemt waar veel aan
gereviseerd moet
worden, kan het wel mee vallen met de prijs.
In de
loop van de tijd zal ik ook zo'n klein stoommachientje ga maken.
Hoewel,
klein zijn ze ook weer niet.
Je praat al gauw over zo'n 90
centiemeter in de hoogte en vaak met meerdere cilinders.
Als je gaat bouwen, moet je ook rekening houden met de
centerhoogte van je draaibank, want een doorsnede van een krukas is soms ook
wel groot.
Je kunt dat werk ook
uitbesteden, en de kleine onderdelen zelf maken.
Of een klein formaat machine bouwen, voor
een kleine boot.
Bijvoorbeeld, voor in een kano, of een
Canadese kano, als de boot maar niet te klein is voor de machine.
Op deze kleine stoommachine hoeft
dan geen omkeer mechaniek op te zitten want je kunt met peddels erbij makkelijk
omkeren of naar de kant te varen.
Het is natuurlijk
wel mooier om een omkeer mechaniek (Stephensons scharen of Hackworth mechanisme)
er op te hebben, en zeker een 2 of 3 cilinder machine staat ook mooier.
Ook kan je een
bouw pakket kopen van Stuart, dan krijg je alleen de gietstukken(bijvoorbeeld de
no. 6a compound) waar je zelf de schroeven assen en noem maar op er bij moet
maken.
En ook niet te
vergeten je heb hierbij een draaibank en een freesbank nodig.
Op
http://www.stuartmodels.com/inprod_det.cfm/section/casting/mod_id/57 staat
dit mooi exemplaar.
Er zij ook 1
cilinders bijvoorbeeld Stuart no. 5a deze is een stuk kleiner maar ook wel mooi
om te bouwen.
|
Hiernaast
op de plaat een bewerkte gravuren uit 1889 zie je een heuse stoomsloep machine
en ketel beiden van de machine fabriek Stork en Co. klik op het plaatje voor een
grote afbeelding.
De machine
heeft twee gelijke cilinders met middellijnen van 115 mm en een slaglengte van
125 mm.
Het
aantal slagen is ongeveer 400 per minuut en het vermogen 10 pk.
Deze
tweeling machine met krukken onder 90 graden moet dus tot de snellopende
machines gerekend worden.
Hij
heeft Stephenson’s scharen,
die worden omgezet met een hendel die je boven de cilinders ziet uitsteken.
De
cilinders rusten op smeedijzeren kolommen, die onderling door dwarse staven
verbonden zijn.
Rechts op de
krukas ziet men een tornschijf, tevens vliegwiel, en daarvoor de koppelschijf.
Aan de
linkerzijde is de voorste van twee horizontale voeding pompen te zien, waarvan
de plunjes direct door een excentrische schijf op de krukas met omgeschreven
raam worden bewogen zie tweede plaat rechts. |
|
|
De ketel van twee
kanten gezien in de voorste figuur ziet men de vuurkist en op de pijpplaat, die
zich in het achterste deel daarvan bevindt.
In het midden is de stoomdom aangegeven en daar achter de achterovergeslagen
schoorsteen, die op de rookkast staat, welke ook nog voor een klein deel
zichtbaar is.
In de achterste figuur ziet men op de achter pijpplaat.
Slijkgat deksels, aangeklonken stoelen en haken voor het vervoer zijn eveneens
duidelijk te zien.
De keteltjes hebben kopperen vlampijpen en kunnen op 6 atm. stoomdruk worden
gestookt.
Tegenwoordig
stelt men heel ander regels wat ketel bouw betreft.
En op veel
sloepen zie je dan ook hoogwaardige van gedeeltelijk roestvast staal en in de
meeste gevallen zijn de ketels met gelaste vlammenpijpen uitgerust. |
Vroeger waren tal van regels waar de
stoker en machinist zich moesten aan houden.
De regels waren er niet voor niets, wand er kon van alles mis gaan.
Het leek me handig om een oud stukje tekst over het stoken hier onder op deze
pagina te plaatsen voor de nieuwkomers, dat die niet te gemakkelijk over het
stoken denken, en meer inzicht krijgen.
Voor de nu geldende regels kan je
ook naar de site van het
stoomwezen gaan. |
|
Een stukje
over het stoken uit het boek De Gids Voor Machinisten.
Het leek mijn belangrijke, vandaar dit stukje uit de oude doos, verkort
beschreven.
Om te vorkomen van verschillende problemen met de
ketel ( gaat hier niet over kleinen modelletje maar over het stoombedrijf in het
verleden, maar je kunt zelf wel in schatten wat overeen komt met elkaar)
Tegen de wanden aan de binnenkant van de ketel
ontstaat op den duur ketelsteen.
Dat groeit als maar aan, en aan de buiten kant waar
het vuur langs of tegenaan komt roet en asch.
Beide moeten van regelmatig worden verwijderd, en
wel om die redenen dat er geen oververhitting plaats zal vinden.
De platen die met een dikke laag ketelsteen zijn
bedekt kunnen plaatselijk gaan gloeien, omdat het water die in kontacht moet
komen met de ketelplaten en de warmte afnemen geen kans krijgt om dat te doen.
Het gevolg is dat de ketel grote spanning krijgt te
verduren en zelf schuren kunnen ontstaan.
Het ketelsteen kan ook ineens loslaten, daardoor
een buitengewone stoom ontwikkeling tot gevolg zal hebben met alle gevolgen
dien.
Het openen van de veiligheidskleppen, is niet aan
te raden: als de ketel gebrek aan water of aan het droog koken is.
Het is beter om het aan de veiligheidskleppen zelf
over te laten, en je te concentreren op het vuur.
De ketelplaten zullen al vrij snel van water bloot
komen te liggen en de platen zullen oververhit worden tot roodgloeiend toe.
Het eerste wat er moet gebeuren is: zorgen dat
iedereen uit de buurt blijft van de ketel.
Dat vuur moet dan zo snel mogelijk verminderen en
uit de buurt van de ketelplaten komen en als het kan de rooster naar beneden
klappen of ander op andere manier het vuur verminderen schoorsteen klep dichter,
het vuur verspreiden als de hitten maar minder wordt.
En zeker geen voeding water in pompen, wand zou men
dat wel doen, dan zijn de gevolgen niet te overzien.
Een overweldigen stoomtoenamen zal het gevolg zijn
en de ketel zal omploffen, of schuren.
Neem een gloeiende plaat, en laat daar een paar
druppels water op vallen, dan zie je dat de druppels over de plaat dansen en
nauwelijks verdampen.
Maar bij ineens afkoeling omploft de druppel in
stoom.
Als dat op een grote plaat gebeurd met veel
druppels kan dat de omploffen in de ketel het gevolg zijn.
1Goed onderhoud van veiligheidskleppen,
pijlglas en ander veiligheids toestellen.
2Regelmatig stoken met belijd.
3Schoken en trillingen vermijden, behoedzaam
openen van afsluiters en veiligheidskleppen.
4Zorg er voor dat er voldoende watervoorraad
in de ketel is, zodat de platen, die in de vuurgangen uitkomen nooit droog
worden.
5Herhaaldelijk en zorgvuldig verwijderen van
ketelsteen.
Ook het bijvulden moet regelmatig en dan met
voorverwarmden voeding water, zeker niet met koud water, dat is af te raden,
wand het koude water zal zinken en op de boden plaatselijk spanning in de platen
geven, waardoor er lekkage kan ontstaan of mogelijk schuren. |