* Model stoommachines van verschillende bouwers

.Werking stoommachines
.Onderdelen
.Ketels en Appendages
.Toepassingen
.Foto's en Platen
.Uit de Ingenieur
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

 


 

Fairbanks-Morse  3 cylinder  type RE naar de locomobiel van Frits Schuring

 

De 1 cilinder Dieselmotor van Johan van Zanten. De machine met Gorliss kranen van Frits Schuring,

Een boek: bouw een model stoomturbine (niet voor commercieel gebruik)

   

 

   
Naar de machine van Koos Bisdom
helaas is deze man overleden
 

 

   
   
Willem Smit. Deze dynamo’s werden in 1885 o.a. gebruikt bij de gevangenissen in Arnhem en Den Haag om de cellen te verlichten

Willem Smit. Deze stoomdynamo’s werden in 1885 door Willem Smit ontworpen.

deze plaat groot

Deze lijkt mij ook mooi om na te bouwen.

De kleur van het frame, is een beetje gissen.

Het zou groen kunnen zijn met een gele lijn maar ook grijs met een witten lijn kwam veel voor.
of gewoon zwart.

   
metaal werkplaats

Zo werkplaats is al een complete museum

naar de pagina van Frits Schuring

of naar zijn website, kan ook waar heel veel meer foto's staan van verschillende machines, klik dan op de plaat hier onder

   
 
   
meer foto's de laatste, die zijn gemaakt
   
   
   

 

draaibank, kolomboormachine, zaagmachine

Een paar prachtige machines die door drijfwerk zullen worden aangedreven.

Gemaakt door Frits Schuring, een bekende onder de modelbouwers.

Frits gaat een kompleten werkplaats maken met  ook een stoommachine die het drijfwerk gaat aandrijven (foto's iets naar onder naast de kolomboor).

Verschillende machines draaibank kolomboor en zaagmachine natuurlijk komen er nog meer bij, ook een smidsen en de kleine hulp apparaten zoals aanbeeld hamers en tangen.

  naar boven
draaibank zaagmachine

foto van draaibank groot

foto van zaagmachine groot

  naar boven
kolomboormachine bajonetframe

Deze bajonet frame en steunlager is het beging van de machine die het drijfwerk gaat aandrijven

 

frame

foto links een kolomboor machine

  naar boven

Er bestonden verschillende frames, zo als de gaffelframe, bajonet frame.
de gaffel frame werd ook wel vorkframe genoemd.
afhankelijk van hoe groot en zwaar de frames werden was ook de uitvoering wel weer verschillend.
bij zwaardere frames werd meer ondersteuning aangebracht.

 

naar boven
bajonet frame

Deze foto groot

Je kan goed zien hoe de delen zijn opgebouwd.
Om zo de constructie van een gietstuk te evenaarde.
zoals bijvoorbeeld deze foto

  naar boven
locomobiel  

 

De locomobiel (ik moet eigenlijk zeggen half locomobiel) van Frits ziet er bijzonder mooi uit.

Deze foto groot

  naar boven
locomobiel van de andere kant gezien deze foto groot
  naar boven
   
  naar boven
   
   
Een werkstuk van Koos Bisdom, Stork kleppenmachine  

Horizontale tweecilinder stoommachine
Type: Stork met schommel as aangedreven door een excentriek voor de bediening van de toevoerkleppen.
De afvoerkleppen worden aangedreven met een excentriek per klep.
De aandrijving van de regulateur gaat via een excentriek as.
Een trekkende beweging openen de toevoerkleppen.
Een drukkende beweging openen de afvoerkleppen.
De vorm van de kleplichters zorgen ervoor dat de kleppen snel open en sluiten, dit is noodzakelijk voor een goede werking CD brandstofbesparing.
Dit type Stork machines zijn wereldwijd in bedrijf geweest, op de suikerriet fabrieken in het verre oosten zijn deze machines nog steeds in gebruik.

Er is veel belangstelling voor dit model, en terecht.
Koos en Ron zijn alweer aan een nieuwe machine begonnen: een verticale(staande) dubbel compound kleppen machine met 12 kleppen dit is de zg. LENTZ kleppenmachine.
Deze machine werd bij
de K P M op al zijn stoommachineschepen geïnstalleerd.
Stork machinefabriek
heeft deze machines ook gebouwd.

In het vaktijdschrift Onderstoom is men in Augustus 2009 no.4 aan een werkbeschrijving begonnen over deze stoommachine.

Cilinderdiam. : 40 mm Slag: 80 mm
Vliegwiel:320x30 mm
Regulateur type: WATT.
Kleppen type: LENTZ.
Ontwerp: Ron Holman.
Bouw gestart: Juni 2006.
Bouwer: Koos Bisdom.

 
naar boven
Horizontale tweecilinder stoommachine foto 1

deze foto groot

(een stukje tekst van Koos)

De heer Ron Holman ben ik zeer erkentelijk en veel dank verschuldigd voor alle hulp die hij mij geboden heeft tijdens de bouw van de tweecilinder.
Hij heeft zelf een cilinder gebouwd en om de stoomplan compleet te maken een
vlampijp buoilleur stoomketel bijgebouwd.
Deze combinatie werd in Indonesië op suikerriet fabrieken veel toegepast, hij heeft daar ervaring mee.
Koos Bisdom.

 

3 foto's door Koos Bisdom naar boven
Horizontale tweecilinder stoommachine foto 2

deze foto groot

  naar boven
Horizontale tweecilinder stoommachine foto 3

deze foto groot

Tekeningen van deze machine maar dan met 1cilinder zijn te bestellen bij: N.V.M

  naar boven
   
   
   

De machine, op foto hier onder van Ron Holman,  de 1cilinder model STORK met stoomketel en de dubbele STORK  foto boven van Koos Bisdom zijn de enige in Nederland.
Samen zijn ze alweer aan een volgende project begonnen, een LENTZ kleppen machine. (een stuk naar onder het beging daarvan)
Deze machine werd bij
de Koninklijke Pakketvaart Maatschappij (K.P.M) op al zijn stoommachineschepen geïnstalleerd.
Stork machinefabriek
heeft deze machines ook gebouwd.

 

 
 

 

  naar boven
1.cilinder Stork  stoomplan en een vlampijpbuoilleur

deze foto groot

foto 1 (het model van opzij)

foto 2 (het model van voren)

foto3 ( het pijlglas op de ketel)

foto4 ( stoominstallatie)

 

Als je ook zo machine wil bouwen.

Tekeningen van Stork kleppen machine zijn bij N.V.M te bestelen.

naar boven

deze foto groot

meer foto's en info kijk op:

de website van Albert Gieseler

  naar boven
   
  naar boven

 

 

  naar boven
 

 

  naar boven
 

 

 

 

  naar boven
 

 

   
  naar boven
 

 

   
  naar boven
 

 

   
   
 

 

  naar boven
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Een machine met Gorliss kranen van de heer F.Schuring  
 
  naar boven
deze machine wordt geregeld door Gorliss kranen.

deze foto groot

Nog een mooie stoommachine van Frits Schuring,

De stoomverdeling bij deze machine wordt geregeld door Gorliss kranen.

Meer over de werking, deze link

Frits heef bij zijn thuis nog veel meer mooie modellen van verschillende machines staan, allemaal zeer vakkundig gebouwd.

deze foto is door ons gemaakt tijdens de 22ste Mini Stoomdag bij het Stoomgemaal Hertog Reijnout.

 
   

Een paar foto's van de 1 cilinder diesel motor.

Het is wel geen stoommachine, maar deze machine moet iedereen zien, vinden wij.
In grote lijnen komt de bouw van het frame overeen met die van verschillende staande stoommachines.

 
   
   
  naar boven

De afgelopen winter heeft Johan de machine gedemonteerd en in de verf gezet, zie hier het resultaat

Het heef een mooie zwarte tint gekregen.

En nog een aantal onder delen erbij gemaakt, zoals een olie verdeel apparaat.

En nog een aantal meet instrumenten erbij, wand  vroeger bij de test machine van Rudolf Diesel zaten ook meet instrumenten bij, om alles te kunnen meten en testen.

Naar de meer van deze foto's van verbrandingsmotoren van Johan v Zanten

hier verder naar onder de machine een jaar terug

  naar boven
 

deze foto groot (1000)

diesel motor, de eerste diesel van Rudolf Diesel

Dit prachtige werkstuk dat door Johan van Zanten is gebouwd, is hier nog niet af maar het werk al wel.

De ontbranding verloopt rustig en maakt rustige plofjes net zoals bij de grote machine.

Het model is gebaseerd op de werking van de eerste diesel van Rudolf Diesel.

Beschrijving van de machine:

Een enkelwerkende viertakt diesel kruishoofd motor met een half A frame.

De cilinder is aan de onderkant afgesloten met een deksel, en de zuigerstang wordt er door geleid door een afgedicht met een pakkingbus.

De enkelwerkende viertakt kruishoofd motor waarvan het ondergedeelte van de
arbeid cilinder in zijn geheel is afgesloten, teneinde ze als luchtpomp voor de
drukvulling te kunnen gebruiken.

Dus de ruimte onder de zuiger dient als een luchtpomp voor de drukvulling, die via de receiver (een lange buis aan de zijkant van de cilinder), de samen geperste lucht naar boven voert naar de cilinderkop.

  naar boven

deze foto groot

  naar boven
de regulateur nokenas en kleppen

foto links groot (1000)

foto rechts groot (1000)

  naar boven
smeer toestel

foto links groot (1000)

foto rechts groot (1000)

  naar boven

deze foto groot (1000)

De afgelopen winter heeft Johan de machine gedemonteerd en in de verf gezet.

Het heef een mooie zwarte tint gekregen.

En nog een aantal onder delen erbij gemaakt, zoals een olie verdeel apparaat.

En er komen nog een aantal meet instrumenten bij, wand  vroeger bij de test machine van Rudolf Diesel zaten ook meet instrumenten bij om alles te kunnen meten en testen.

 

   
   
   
   
  naar boven