|
Start Geschiedenis
De eerste Diesel
Fabricage
Terug Machine Museum |
|
De oprichting van de
fabriek en geschiedenis van de bolnes machines |
|
|
de
eerste fabriek in Bolnes |
Mei 1885 Op 13 mei
1885 werd door het College van Burgemeester en Wethouders van
Ridderkerk aan de Heer Johann Hendrik van Cappellen vergunning
verleend voor de oprichting van een 'Fabriek voor Stoom en andere
Werktuigen' te Bolnes.
Hij startte met een
eenvoudige gieterij en leverde al snel bolders, kluizen en
verhaalklampen.
De gieterij werd
uitgebreid en er kwam een machinefabriek bij.
Zo volgde de
vervaardiging van stuurinrichtingen en handlieren voor rijnlichters
en voor de werven, ponsmachines, Slagscharen en buigtangen
Stoommachine omstreeks 1900. foto onder |
|
|
|
|
Stoommachines en
stoomketels
In
verband met de geweldige vooruitgang van Rotterdam op
scheepvaartgebied, werden door de scheepswerven te Rotterdam en aan
de rivieren veel kleine en grote sleepboten gebouwd.
Op
bescheiden schaal werden hiervoor aan de fabriek te Bolnes
opdrachten verstrekt voor de bouw en montage van stoommachines en
stoomketels.
De
eerste van ca. 100 pk werd geplaatst in een veerboot voor de
Gemeente Rotterdam.
In
totaal werden er 144 stoommachines met een totaal vermogen van 47794
pk geleverd, de kleinste machine was 68 pk, terwijl de grootste een
vermogen had van 1250 pk.
Er
werden 158 stoomketels vervaardigd.
Eind 20 jaren kwam er een definitief einde aan de fabricage van
stoomwerktuigen. |
|
foto links
Sleepboot Marie
Hendrika, voorzien van een Bolnes stoommachine-installatie. |
NV
Machinefabriek Bolnes
voorheen I. H. van Cappellen C. F. van Cappellen.
In het bedrijf van 1890-1954.
In 1908 werd de firma omgezet in een naamloze vennootschap, namelijk
NV Machinefabriek Bolnes voorheen J. H. van Cappellen.
Johann Hendrik van Cappellen trok zich terug uit de zaken en zijn
zoon Cornelis Willem werd tot directeur van de nieuwe N.V benoemd. |
|
|
|
De eerste ruwe olie
motor, de gloeikop motor |
|
Al vroeg had men gezien dat de ruwe olie gloei kopmotor een
geduchte concurrent zou worden van de stoommachine en in 1909 besloot Bolnes
deze te gaan bouwen.
De eerste motor had een vermogen van 30 pk en was
uitgevoerd met een gesloten kijk kast.
Het vermogensgebied was 20 tot 600 pk bij toerentallen van 330
tot 175 omw./min.
Het brandstofverbruik bedroeg ca. 280 gr/pk/uur. |
Het starten geschiedde met samengeperste lucht van ca. 2atm.,
terwijl de gloeikop op de cilinder eerst warm gestookt moest worden.
Het brandstofmengsel in de cilinder kwam tot ontbranding doordat
de ingespoten ruwe olie tegen de verwarmde kop van de cilinder gespoten werd.
Van daar de naam gloeikop motor.
De eerste Bolnes gloeikop motor.
Behalve
gloeikop motoren werden o.a. ook borstelmachines, werktuigen voor houtzagerijen
en zelfs rijdende stofzuig installaties gefabriceerd. |
|
|
De beperkte ruimte in Bolnes en de steeds toenemende vraag naar
machine installaties vroegen dringend om een groter terrein en verruiming van de
productiemogelijkheden.
In 1910 viel de beslissing dat de toekomst van Botnes zou liggen
in Krimpen aan de Lek.
In dit jaar kocht men de opstallen en verkreeg men het tijdelijke
recht van erfpacht van de opgeheven scheepswerf Rotterdam.
Toen was Machinefabriek Bolnes gevestigd op het riviereiland 'De
Zaag' te Krimpen aan de Lek, gelegen tegenover de plaats Bolnes. |
|
De nieuwe type gloeikop motor |
|
Nieuw type gloeikop motor met kruiskop
Na enkele jaren
ervaring met de eerste gloeikop motoren, bleken deze machines veel last te
hebben van zuigerslijtage en warmlopende motoronderdelen.
Er werd een type
II een 'open' motor ontwikkeld, waarmee al de bovengenoemde bezwaren werden
opgeheven.
De machine werd
voorzien van leibanen en de kruiskop deed zijn intrede.
Tot op heden
wordt de kruiskop nog steeds in de Bolnes motoren toegepast.
In totaal werden
er 433 gloeikop motoren met een totaal vermogen van 24.440 pk gebouwd.
De laatste twee
werden afgeleverd in het jaar 1935. |
|
|
|
De verbeterde
gloeikop motor met leibanen en kruiskop. 1913. |
|
|
bron:
handleiding voor de bolnes dieselmotor. 4e druk 1957.
N.V
Machinefabriek Bolnes, bolnes Scheeps Dieselmotoren.
Technische
gegevens voor de Bolnes 5e druk 1962.
Jubileum
uitgaven ter gelegenheid van 100 jaar Bolnes Motorfabriek mei 1985
|
|
|
|
|
naar de
volgende pagina:De eerste Diesel |
|
|
|
|