Start   Geschiedenis     De eerste Diesel     Fabricage       Terug Machine Museum
   

1928 De eerste Dieselmotor

In 1926 kwam Johann Hendrik van Cappellen bij zijn vader in de zaak.
Eén van zijn eerste taken was het ontwerpen van een dieselmotor, gebaseerd op de ervaringen met de gloeikop motoren.
In 1928 werd met de bouw van dieselmotoren begonnen en tegelijkertijd werden bestaande gloeikop motoren ongebouwd tot dieselmotor.
Oorspronkelijk waren het dieselmotoren met een open voorgrond en een toerental van maximaal 400 omw/min.

Een van de eerste (Bolnes scheeps)Dieselmotoren.
 

In 1932 kwam een verbeterde versie op de markt', de eerste dieselmotor in gesloten uitvoering met een vermogen van maximaal 300 pk bij 600 omw/min.

Hierbij werd de kruiskop uitgevoerd als spoelpomp; een constructie die tegenwoordig nog toegepast wordt.

hulpaggregaat aangedreven door een Bolnes snellopende Dieselmotor uitgevoerd met spoelpomp 1932

 

De gelaste eenheids Bolnes Dieselmotor

In 1948 maakte de heer I. H. van Cappellen een studiereis naar de Verenigde Staten.
Hij kwam terug met de gedachte om de toekomstige motoren te lassen en samen te stellen uit eenvoudige standaard onderdelen.
In samenwerking met Prof. Ir. Kroon van de Technische Hogeschool in Delft werd een nieuw motor type ontwikkeld met een boring van 190mm en een slag van 350mm.
Het vermogen per cilinder bedroeg 50 pk bij 430 omw./min.
In 1949 kwam de eerste getaste diesel- motor in productie.

De eerste gelaste eenheids bolnes Diesel motor in 1949 (foto boven)

Naar de volgende pagina: Fabricage

 

Doorsnede gelaste lijnmotor

 

Het verdwijnen van de Machinefabriek Bolnes

Door hevige concurrentie van de z.g. goedkopere landen als Japan, Korea en Singapore kwam de Nederlandse scheepsbouw en ook de bolnes en andere bedrijven in ernstige problemen.
En zo kwam er in de tachtiger jaren van de twintigste eeuw door faillissementen een einde aan de Ridderkerkse scheepsbouwindustrie.

De motorenfabrikant bolnes werd in 1987 verkocht aan het toenmalige Stork Wartsila die vervolgens de fabricage van Bolnes motoren stop zette.

Hoewel Bolnes gedwongen door marktomstandigheden in 1987 haar dieselmotoren divisie aan het Finse bedrijf Wärtsilä verkocht, kon een groot gedeelte van het personeel tot oktober 1996 op De Zaag blijven werken.

Sinds die tijd zijn de werkplaatsen en kantoren te Schiedam gevestigd en in Zwolle.

Gelukkig zijn er nog scheepwerven en machinefabrieken die nog het een en ander kunnen leveren of vervangen.

Een daarvan is Olthof aan de Nijverheidsstraat, Capelle a/d IJssel.

 

 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 

Naar de volgende pagina: Fabricage