Start Geschiedenis De eerste Diesel Fabricage Terug Machine Museum | |||||
1928 De eerste Dieselmotor
In 1926 kwam
Johann Hendrik van Cappellen bij zijn vader in de zaak. |
|||||
Een van de eerste (Bolnes scheeps)Dieselmotoren. | |||||
In 1932 kwam een verbeterde versie op de markt', de eerste dieselmotor in gesloten uitvoering met een vermogen van maximaal 300 pk bij 600 omw/min. Hierbij werd de kruiskop uitgevoerd als spoelpomp; een constructie die tegenwoordig nog toegepast wordt. |
|||||
hulpaggregaat aangedreven door een Bolnes snellopende Dieselmotor uitgevoerd met spoelpomp 1932 |
|||||
De gelaste eenheids Bolnes Dieselmotor |
|||||
In 1948 maakte de heer I. H. van Cappellen een studiereis naar de
Verenigde Staten.
|
|
||||
|
|||||
Het verdwijnen van de Machinefabriek Bolnes |
|||||
Door hevige concurrentie van de z.g.
goedkopere landen als Japan, Korea en Singapore kwam de Nederlandse scheepsbouw
en ook de bolnes en andere bedrijven in ernstige problemen. De motorenfabrikant bolnes werd in 1987 verkocht aan het toenmalige Stork Wartsila die vervolgens de fabricage van Bolnes motoren stop zette. Hoewel Bolnes gedwongen door marktomstandigheden in 1987 haar dieselmotoren divisie aan het Finse bedrijf Wärtsilä verkocht, kon een groot gedeelte van het personeel tot oktober 1996 op De Zaag blijven werken. Sinds die tijd zijn de werkplaatsen en kantoren te Schiedam gevestigd en in Zwolle. Gelukkig zijn er nog scheepwerven en machinefabrieken die nog het een en ander kunnen leveren of vervangen. Een daarvan is Olthof aan de Nijverheidsstraat, Capelle a/d IJssel.
|
|||||
Naar de volgende pagina: Fabricage |
|||||