stoommotor
  Hydraulische klepbeweging van Meier Mattern van Werkspoor
 

naar 800X 600

de Stoommotor

SS252 Stoommachine
Inhoud 252
Schema ODKB SS252
Smeerolieleidingen
Schema Stoomleidingen
Over toeren beveiliging
Andere Sneldraaiende

O.D.K.B Werkspoor
O.D.K.B Stork

Indicateur Diagram

Stoom eigenschappen
Tabellen
tekeningen en platen

links
Activiteiten

Bij een aantal door Werkspoor ontworpen en gebouwde kleppenmachines vindt de kleppenbeweging niet door mechanische, maar door hydraulische regeling plaats.
Dit systeem wordt oliedruk-klepbeweging (ODKB) genoemd, of ook het systeem van Meier-Mattern (zie plaat).

De klep O is door de kleppenstang N verbonden aan de passieve zuiger J in de cilinder H. De ruimte in de cilinder onder de passieve zuiger, staat door een leiding K in verbinding met die boven de actieve zuiger T van een cilinder P, waarin zich de actieve zuiger op en neer kan bewegen. De beide cilinders zijn geheel met olie gevuld. Beweegt de actieve zuiger zich naar boven, dan beweegt dus ook de passieve zuiger zich naar boven, terwijl een veer E op de passieve zuiger er voor zorgt, dat deze zuiger met zijn ondervlak steeds op de vloeistof blijft rusten. Bij de opgaande slag van de actieve zuiger verkeert de vloeistof dientengevolge ook onder een zekere druk. Omdat de olievloeistof niet samendrukbaar is, zijn de verplaatsingen van beide zuigers omgekeerd evenredig met hun oppervlakken.

 

 

De actieve zuiger ontleent zijn beweging aan een excentriek AA op de krukas; de zuiger X dient als geleidezuiger voor de actieve zuiger.
Het bewegen van de passieve zuiger en daarmede van de stoomklep zal bij iedere zuigerslag steeds op hetzelfde tijdstip moeten beginnen en bovendien zal de beweging steeds dezelfde moeten zijn. Daartoe dient er bij het begin van iedere slag een constant volume vloeistof boven de actieve zuiger aanwezig te zijn. Om dit te bereiken, is de cilinderwand van de actieve zuiger voorzien van een aantal openingen R, die door een leiding L in verbinding staan met het vereffeningvat F.
Het deksel op dit vat is doorboord, zodat de vloeistof, waarmee dit vat gedeeltelijk is gevuld, onder atmosferische spanning verkeert.
Bij elke neergaande slag van de actieve zuiger opent deze zuiger een ogenblik de openingen R, waardoor vloeistof uit het vereffeningvat in de cilinder kan stromen en waardoor verlies aan vloeistof, als gevolg van onvermijdelijke lekkage, wordt aangevuld. Wordt het aanvankelijke volume van de vloeistof als gevolg van temperatuurverhoging groter, dan zal het vereffeningvat het teveel aan vloeistof opnemen. De stoomklep licht dus pas, wanneer de actieve zuiger met zijn bovenkant de openingen R sluit.

Dit principe wordt ook bij de types machines van Werkspoor toegepast, die op eerste pagina zijn besproken, daar is de klep met enkele zitting uitgevoerd, terwijl bij de meeste andere stoommachines twee zijn toegepast. (dubbele zitting) ook bij de SS 252 is een dubbele zitting gebruikt.

naar boven

hier onder een aantal foto van Werkspoor met een omgebouwde mechanische kleppen machine naar een Hydraulische Klepbeweging, systeem Meier Mattern

 
Werkspoor Hydraulische Klepbeweging, systeem Meier Mattern Werkspoor Hydraulische Klepbeweging, systeem Meier Mattern naar boven
Werkspoor Hydraulische Klepbeweging, systeem Meier Mattern naar boven
  Werkspoor Hydraulische Klepbeweging, systeem Meier Mattern  
  naar boven