nieuws en activiteiten 2009
Veilig werken in het Machinemuseum.

Veel objecten in het museum zijn groot en zwaar; het verplaatsen daarvan gebeurt dan ook vaak met zware vorkheftrucks, al zijn en blijven mensen daarbij altijd belangrijk.

Het bestuur van het museum wil vooral de medewerkers/vrijwilligers een veilige werkplek bieden, maar wil ook voorkomen dat de objecten ongewild worden beschadigd bij het transport.

Daarom heeft de directie, in samenwerking met BLOM Opleidingen uit Hengelo, een interne opleiding ‘veilig werken met de heftruck’ georganiseerd in oktober 2008.

BLOM is een gespecialiseerd opleidingsbedrijf, met eigen instructeurs met vele jaren praktijk ervaring. Elke cursus of opleiding wordt op maat gemaakt voor de opdrachtgever. Na afloop ontvangen de deelnemers een certificaat, waarmee meestal ook wordt voldaan aan de door de ARBO en arbeidsinspectie gestelde eisen.

(zie ook www.blomopleidingen.nl).

 

 
In het Machinemuseum Zwolle, is op Woensdag ochtend 21 mei de 2 cilinder Deutz op zijn plek gezet door de firma G van Harten.
Woensdagmiddag is door wethouder Kenkhuis symbolisch deze motor op zijn fundatie bevestigd.
Link: het plaatsen van de Deutz (Veenendaal) motor.

Nieuwe aanwinst.
Een stationeren 2cilinder viertact Industrie Diesel motor afkomstig van het Wegenbouw Museum te Harderwijk
Deze motor zal worden opgeknapt en draaiend worden gemaakt.

meer over deze motor

Stoommachine met gelijkstroomdynamo (1924)

Deze Stoomdynamo is een 1 cilinder stoommachine met dynamo.

Bij ons in het machinemuseum draait deze machine op lucht.

Het toerental constant houden(dat is nodig om de spanning op juiste voltage te houden)
In het vliegwiel bevind zich de regulateur (zie op de foto hiernaast een veer met gewicht).

Door het toenemen van het toerental zal de centrifugaal kracht het gewicht,  de veer spanning overwinnen en het gewicht naar buiten draaien.

Deze regulateur staat aan de andere kant van het vliegwiel in verbinding met de excentriek schijf van de bosschuif.

De bosschuif is een ronde schuif die de stoomverdeling regelt.

meer over stoommachines

 

klik op de plaat voor een afbeelding in het groot.
Een stoomdynamo 110 v
Sanders Gasmotor.

1916.

 

 

Sanders gasmotor klik op de plaat voor groot
Klassieke motorfietsen bezoeken het museum.

Zaterdag 9 mei bezochten ongeveer 200 berijders van historische motor- en bromfietsen het museum. Op die dag organiseerde de Auto Motor Bromfiets Club Staphorst (zie www.ambc-staphorst.nl) een toertocht door de regio voor veteraan motorfietsen (gemaakt tot 1941), in samenwerking met de landelijke Veteraan Motorenclub (zie www.vmcmotor.nl). De deelnemers startten in Staphorst. Na de veteranen startte daar vervolgens de toertocht voor historische bromfietsen. Het Machinemuseum Zwolle was een controlepunt tijdens deze toertocht, maar waar de deelnemers tevens verplicht een uur pauze hadden, die kon worden gebruikt voor de koffie met broodje hamburger en een bezoek aan het museum. Daar waren nog meer motorrijders want tegelijkertijd was ook gearriveerd de klassieke motor groep uit Balkbrug en omgeving.

Door het mooie weer trokken de tochten veel deelnemers; ongeveer kleine 200, veelal prachtige gerestaureerde oude motorfietsen en bromfietsen konden op het plein voor het museum worden bewonderd: klassiekers als Harley Davidson, Norton, BSA, Enfield, BMW en Indian. De oudste was van 1900! Maar ook de vaak prachtig gerestaureerde historische bromfietsen uit de 50, 60 en 70-er jaren trokken de nostalgische aandacht: Kreidler, Zundapp, NSU, Honda, Puch en Tomos.

Hoewel het museum nog aan het inrichten is en daarom nog niet open is voor het publiek, hebben we in overleg deze dag toch de deuren van het museum open gezet voor de toertochtrijders. Zo kon een deel van de collectie van het museum worden bekeken, sommige machines draaiden en gaven de vrijwilligers toelichting. MEER HIER OVER

Stationaire gasmotor uit 1916 stamt.
De motor is destijds gebouwd door Sanders Machinefabrieken en ijzergieterij een bedrijf dat nog steeds bestaat.
De motor wordt gecombineerd met een antieke dynamo en een marmeren schakelbord dat eveneens uit het begin van deze eeuw stamt.
De motor is - dik onder het stof - ontdekt in Lutten aan de Dedemsvaart.
Baron van Dedem heeft destijds de Dedemsvaart laten graven met de bedoeling om industrie aan te trekken.
Dit heeft ook geleid tot de bouw van een elektriciteits­centrale voor de verlichting van 40 a 50 huizen in Lutten (met gelijkstroom). Deze centrale werd na enkele jaren overbodig doordat de aardappelmeelfabriek draaistroom ging leveren.
De motor werd hierna overgenomen door de Houtzagerij Tuin in Lutten, die deze gebruikte voor de aandrijving van de zaagmachines.
Door de komst van een elektromotor wordt de motor in 1927 buiten bedrijf gesteld.
Alleen tijdens de oorlog 1940-45 is de motor nog even gebruikt: voor het zagen van hout voor doodskisten.
De verbrandingsmotor
Bouwjaar 1916.
Specificatie: 15 pk gasmotor met een inhoud van 3.000 cc, 1 cilinder. 4 takt. Aantal omwentelingen 160-200. min.
Fabrikant: Machinefabriek Sanders. Enschede Momenteel wordt als brandstof benzine of petroleum gebruikt, dat wordt vergast.

Nieuws en activiteiten 2011
Nieuwe aanwinst: twee stoommachines van de machinefabriek Pannevis, links op de foto.

De kleine met het rode vliegwiel is een een cilinder, de grote daar achter een compound twee cilinder.

Deze machine worden ook wel stoommotoren genoemd omdat zij er uit zien als oliemotoren en ook een vrij hoge toeren kunnen draaien.

meer over stoommotoren, deze link: stoommotoren later komt er meer over deze fabriek