*

Fundatie krukassen Leibanen Kolommen 

.Werking stoommachines
.Onderdelen
.Ketels en Appendages
.Toepassingen
.Foto's en Platen
.Uit de Ingenieur
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.


De krukas dient om met de drijfstang de rechtlijnige beweging van het kruishoofd te veranderen in de draaiende beweging van een as.

Er zijn vele uitvoeringen van geleiding, om de rondraaiende beweging om te zetten in een rechtlijnige beweging.
Afhankelijk van de constructie en grote, staand of liggend is doorslag gevend.

We begingen met de krukas en fundatie.

Op het plaatje hieronder zien we een normale fundatie voor, T.E.M afgebeeld.

De machine heeft drie krukken en aan weerskanten van iedere kruk bevind zich een stel hoofdasmetalen, waarin de krukas rust.

Deze draag metalen brengt men altijd onmiddellijk naast de krukwangen aan om te verhinderen, dat de as bij de er op werkende zeer grote benedenwaarts gerichte krachten zou kunnen doorbuigen.

   

 

naar boven
   

Hier naast een eenvoudige krukas ga met de muis er over voor de benaming van de onderdelen

   
   
   

Deze staande leibanen bij grote machines geven geen problemen met vastlopen door te heet worden van de leibanen.

bij de cilinder-vormige leibanen komt het nog wel eens voor dat de leislof of kruiskop gaat klemmen door te weinig warmte afvoer.

Het is ook nog zo dat bij de kolomen vaak met water wordt gekoeld. (door ruimte A)

Cilinders van verticale machine met aangegoten voeten rusten op de kolommen die aan de onderzijde weer steunen en bevestig zijn aan de fundatie plaat van het werktuig.
De kolommen zijn meestal kast vormen gietstukken van ijzer of staal, later ook van plaatstaal, waarbij de afzonderlijke stukken door lassen aan elkaar zijn bevestigd.
De afbeelding hierboven zijn van gegoten ijzer.
Aan de bovenzijde zijn vlakke flenzen aangebracht, waarop de cilinder steunt.

 
  naar boven

Een tekening als voorbeeld voor de locomobiel, en de kleine liggende stoommachine hieronder



 

 

de ronde leibanen

naar boven

ook bij kleine 1 cilinder  staande stoommachines komt de ronde cilindervormige voor, maar meer zie je ze bij liggende machines

 

locomobiel

 
    naar boven

liggende kleine stoommachine

 
  naar boven
zuigerstang en kruishoofd

deze plaat groot

kruishoofd met 1 leislof, komen bij lichte machines voor.

Zowel verticale als horizontale machines

En die voornamelijk een dezelfde kant op draaien.

Dan moet de druk en krachten van de slof op de leibaanplaat drukken (de plaat achter) en niet op de leistrip(zie plaat fig.23) en deze link:

   
kruishoofd en leibaan deze plaat groot
   
klik op de plaat voor groot.

 

   
Copyright:Historisch Centrum Overijssel, Zwolle Collectie:Fotoarchief Stork (voor S.S Nieuwe-Maas) naar boven